maanantai 26. heinäkuuta 2010

Kaupunkilaislääkäri Tapio Siminkinen vieraana Kroonisessa vaskuliitissa

Tervetuloa seuraamaan Krooninen vaskuliitti- radio-ohjelmaa. Minä olen juontaja Sirpa Sankkeri. Tänään aiheinamme ovat jälleen erilaiset patologiat, oireyhtymät, tulehdukset, taudit ja niistä valittaminen. Soittajien kysymyksiin vastaa kaupunkilaislääkäri Tapio Siminkinen, tervetuloa.

"Hyvää iltaa"

Noniin ja sieltä kiiruhtaakin oireidensa kera ensimmäinen kroonikkomme, Matti, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.

"Kuulkaas hyvä lääkäri kun lopetin tuossa vuosi sitten hampaiden pesun guruni Bapbrupmhammantsepatin ohjeiden mukaisesti ja siitä lähtien hampaisiin on kertynyt sellaista keltaista mähnää ja ajoittain vuotaa vertakin ikenistä. Mistä kiikastaa?"

"Jaa-a, että keltaiset hampaat...Mieleeni tulee krooninen maksatulehdus tai ehkä Shwachmanin oireyhtymä... Ehkä olisi kuitenkin parempi, jos laitan teille lähetteen pään magneettikuvaan ja neurologille myös. Odottakaas hetki, kun konsultoin sisätautilääkäriä..."

...

"Joo, kyllä minä varmuuden vuoksi tekisin vielä peräsuolitähystyksen, sekä poskiontelo-, lumbaali- ja sternaalipunktion. Jos kyseessä on harvinainen, hampaisiin säteilevä glaukooma, se vaatii kiireellisen trabekulektomian korvakäytävän kautta."

Sellaista tällä kertaa. Seuraava soittaja on Minna, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.

"Haloo Tapio? Täällä Minna."

"Terve, Minna"

"Ajattelin sellaista kysellä, kun mä oon nyt 16 vuotta, mut mulla ei oo vielä ne kuukautiset alkanu. Mun ystävät ilkkuu mulle siitä, vaikka mun painoindeksi on 14 ja niillä se on, niinku, ainakin 16. Mä juoksen joka päivä 20 kilometriä."

"Tämäpäs mielenkiintoista. Ihan ensiksi suosittelisin hieman laihduttamaan ja kiinnittämään huomiota ruokavalioon. Kannattaa jättää kaikki eläinrasvat, sokerit ja muutkin kalorit pois varmuuden vuoksi. Ja urheillahan ei voi koskaan liikaa. Sitten voisimmekin aloittaa pään magneettikuvalla ja aivobiopsialla. Kallmannin oireyhtymän varalta voisimme tehdä anostisen altistustestin. Itse epäilisin kuitenkin androgeeniresistenssiä, mikä tarkoittaisi sitä, että olettekin todellisuudessa mies. Ylipainonne vuoksi ruumiinonteloihin koteloituneet kiveksenne joudutaan ehkä poistamaan nenäontelon kautta ns. nasaaliskopogonadektomiassa. Ennen lääkärille tuloa kannattaa myös netin kautta suorittaa isyystesti, siltä varalta että olette itse itsenne isä."

Siinäpä mainiot ohjeet, jotka varmasti sopivat meille kaikille. Mutta aika rientää. Vielä on aikaa yhdelle soittajalle, ja tällä kertaa se on Pera, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.

"Joo, terve vaan, Pera tässä. Tuota sellaista soittelen vaan, että kun koira söi mun Depolan-reseptin ja päätä särkee, niin kehtaatko soittaa apteekkiin mulle niitä lisää. 100kpl 100mg tabuja riittää ehkä alkuun. OxyNorm tai Palladonkin kelpaa, mutta ei Panacod, eikä Tramal."

"No pitäähän sitä miestä auttaa mäessä. Laitetaan samantien 200mg Dolcontinia. Kuvailemasi oireet ovat kyllä aika geneeriset, mutta laittaisin ehkä varmuuden vuoksi sinut vielä pään magneetti- sekä sepelvaltiomoiden varjoainekuvaukseen. Ihan vaan jotta voidaan poissulkea cerebraalinen laskimo-ontelotromboosi. "

Tässä olikin kaikki tällä kertaa Kroonisesta vaskuliitista. Ensi viikolla aiheenamme onkin sitten suolistoloiset ja laihdutus. Hei hei.

Ei kommentteja: