Tervetuloa seuraamaan Krooninen vaskuliitti- radio-ohjelmaa. Minä olen juontaja Sirpa Sankkeri. Tänään aiheinamme ovat jälleen erilaiset patologiat, oireyhtymät, tulehdukset, taudit ja niistä valittaminen. Soittajien kysymyksiin vastaa kaupunkilaislääkäri Tapio Siminkinen, tervetuloa.
"Hyvää iltaa"
Noniin ja sieltä kiiruhtaakin oireidensa kera ensimmäinen kroonikkomme, Matti, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Kuulkaas hyvä lääkäri kun lopetin tuossa vuosi sitten hampaiden pesun guruni Bapbrupmhammantsepatin ohjeiden mukaisesti ja siitä lähtien hampaisiin on kertynyt sellaista keltaista mähnää ja ajoittain vuotaa vertakin ikenistä. Mistä kiikastaa?"
"Jaa-a, että keltaiset hampaat...Mieleeni tulee krooninen maksatulehdus tai ehkä Shwachmanin oireyhtymä... Ehkä olisi kuitenkin parempi, jos laitan teille lähetteen pään magneettikuvaan ja neurologille myös. Odottakaas hetki, kun konsultoin sisätautilääkäriä..."
...
"Joo, kyllä minä varmuuden vuoksi tekisin vielä peräsuolitähystyksen, sekä poskiontelo-, lumbaali- ja sternaalipunktion. Jos kyseessä on harvinainen, hampaisiin säteilevä glaukooma, se vaatii kiireellisen trabekulektomian korvakäytävän kautta."
Sellaista tällä kertaa. Seuraava soittaja on Minna, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Haloo Tapio? Täällä Minna."
"Terve, Minna"
"Ajattelin sellaista kysellä, kun mä oon nyt 16 vuotta, mut mulla ei oo vielä ne kuukautiset alkanu. Mun ystävät ilkkuu mulle siitä, vaikka mun painoindeksi on 14 ja niillä se on, niinku, ainakin 16. Mä juoksen joka päivä 20 kilometriä."
"Tämäpäs mielenkiintoista. Ihan ensiksi suosittelisin hieman laihduttamaan ja kiinnittämään huomiota ruokavalioon. Kannattaa jättää kaikki eläinrasvat, sokerit ja muutkin kalorit pois varmuuden vuoksi. Ja urheillahan ei voi koskaan liikaa. Sitten voisimmekin aloittaa pään magneettikuvalla ja aivobiopsialla. Kallmannin oireyhtymän varalta voisimme tehdä anostisen altistustestin. Itse epäilisin kuitenkin androgeeniresistenssiä, mikä tarkoittaisi sitä, että olettekin todellisuudessa mies. Ylipainonne vuoksi ruumiinonteloihin koteloituneet kiveksenne joudutaan ehkä poistamaan nenäontelon kautta ns. nasaaliskopogonadektomiassa. Ennen lääkärille tuloa kannattaa myös netin kautta suorittaa isyystesti, siltä varalta että olette itse itsenne isä."
Siinäpä mainiot ohjeet, jotka varmasti sopivat meille kaikille. Mutta aika rientää. Vielä on aikaa yhdelle soittajalle, ja tällä kertaa se on Pera, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Joo, terve vaan, Pera tässä. Tuota sellaista soittelen vaan, että kun koira söi mun Depolan-reseptin ja päätä särkee, niin kehtaatko soittaa apteekkiin mulle niitä lisää. 100kpl 100mg tabuja riittää ehkä alkuun. OxyNorm tai Palladonkin kelpaa, mutta ei Panacod, eikä Tramal."
"No pitäähän sitä miestä auttaa mäessä. Laitetaan samantien 200mg Dolcontinia. Kuvailemasi oireet ovat kyllä aika geneeriset, mutta laittaisin ehkä varmuuden vuoksi sinut vielä pään magneetti- sekä sepelvaltiomoiden varjoainekuvaukseen. Ihan vaan jotta voidaan poissulkea cerebraalinen laskimo-ontelotromboosi. "
Tässä olikin kaikki tällä kertaa Kroonisesta vaskuliitista. Ensi viikolla aiheenamme onkin sitten suolistoloiset ja laihdutus. Hei hei.
maanantai 26. heinäkuuta 2010
perjantai 16. heinäkuuta 2010
Homeopaatit pelastavat maailman
Suomen Homeopaatit ry on ehdottanut lukuisia ratkaisukeinoja maapalloa ja ihmiskuntaa vaivaaviin ongelmiin:
Ilmastokriisistä päästäisiin homeopaattien mielestä eroon lantraamalla metaania ja muita kasvihuonekaasuja erittäin pieninä pitoisuuksina veteen ja suihkuttamalla näin syntynyttä lääkeseosta ilmakehään ruiskupullolla.
Väestönkasvun hidastamiseen riittää yhdistyksen mielestä se, että suuren syntyvyyden alueilla miehet juovat suuria määriä vettä, mikä aiheuttaa siemennesteen laimenemista. Kiveksissä muhiva rohdos steriloi naiseen päästessään tehokkaasti munasoluja.
Korruptiosta päästään eroon lahjoittamalla poliitikoille 10 sentin kolikoita isoissa vesisaaveissa.
Häiritsevä liikennemelu vaimenee merkittävästi, jos upotat pääsi ammeeseen ja kuiskaat hiljaa.
Pedofiiilit paranevat, jos he hipaisevat lapsia uimahalleissa.
Saimaannorppa pelastuu, jos vedät sitä turpaan 10 metrin syvyydessä.
Kaikki vaivat paranevat välittömästi tulvien yhteydessä. Nooa olikin maailman ensimmäinen homeopaatti.
------------------
Vinkki: Homeopatia perustuu älyvapaalle idealle, jonka mukaan sairaudet ratkeavat antamalle potilaalle sairauden aiheuttavaa ainetta äärimmäisen laimeana vesiliuoksena.
Ilmastokriisistä päästäisiin homeopaattien mielestä eroon lantraamalla metaania ja muita kasvihuonekaasuja erittäin pieninä pitoisuuksina veteen ja suihkuttamalla näin syntynyttä lääkeseosta ilmakehään ruiskupullolla.
Väestönkasvun hidastamiseen riittää yhdistyksen mielestä se, että suuren syntyvyyden alueilla miehet juovat suuria määriä vettä, mikä aiheuttaa siemennesteen laimenemista. Kiveksissä muhiva rohdos steriloi naiseen päästessään tehokkaasti munasoluja.
Korruptiosta päästään eroon lahjoittamalla poliitikoille 10 sentin kolikoita isoissa vesisaaveissa.
Häiritsevä liikennemelu vaimenee merkittävästi, jos upotat pääsi ammeeseen ja kuiskaat hiljaa.
Pedofiiilit paranevat, jos he hipaisevat lapsia uimahalleissa.
Saimaannorppa pelastuu, jos vedät sitä turpaan 10 metrin syvyydessä.
Kaikki vaivat paranevat välittömästi tulvien yhteydessä. Nooa olikin maailman ensimmäinen homeopaatti.
------------------
Vinkki: Homeopatia perustuu älyvapaalle idealle, jonka mukaan sairaudet ratkeavat antamalle potilaalle sairauden aiheuttavaa ainetta äärimmäisen laimeana vesiliuoksena.
maanantai 28. kesäkuuta 2010
Pikasähkeitä
Vihaisen poliisin yllättämä, parkkipaikalle leiriytynyt keijukainen nosteli hartioitaan ja osoitti viereistä liikennemerkkiä:
- "Ei koske autopaikan haltioita."
Sanomalehteen haastateltu entinen pääministeri Matti Vanhanen vastaa vuonna 2012 kysymykseen kahden vuoden takaisen eroamispäätöksen syistä:
- "En muista."
Juhannuksen ensimmäinen kuolonuhri Kuopiossa:
- 93-vuotias nainen kuoli pitkälliseen sairauteen vuodeosastolla.
- "Ei koske autopaikan haltioita."
Sanomalehteen haastateltu entinen pääministeri Matti Vanhanen vastaa vuonna 2012 kysymykseen kahden vuoden takaisen eroamispäätöksen syistä:
- "En muista."
Juhannuksen ensimmäinen kuolonuhri Kuopiossa:
- 93-vuotias nainen kuoli pitkälliseen sairauteen vuodeosastolla.
maanantai 14. kesäkuuta 2010
Star Wars - maailman paras tieteiselokuva
Maailman parhaana tieteiselokuvana on pitkään pidetty Stanley Kubrickin 2001 - avaruusseikkailua. Väitän, että Star Wars on parempi. Siinä missä Kubrickin elokuva (ja Clarcken kirjaversio) on tieteelliseltä sisällöltään kohtalaisen yksinkertainen, Star Warsista löytyy joka katsomiskerralla uusia ihmeellisiä ulottuvuuksia.
Mietitäänpä esimerkiksi Star Wars -maailman avaruutta. Kuten tiedämme, avaruus on enimmäkseen tyhjiötä, jonka ilmanpaine on nolla. Koska avaruudessa ei ole ilmaa, siellä ei myöskään liiku ääniaallot, sillä ne vaativat liikkuakseen jonkin väliaineen. Kuitenkin Star Warsin avaruudessa kuuluu kuinka avaruusalukset ohi mennessään päästävät "whuuuiiish" -äänen (vieläpä muikean doppler-ilmiön kera). Samoin kuulemme sädeaseiden päästämät "piu piu piu" -äänet. Lisäksi avaruusasalukset kulkevat ympäriinsä kierrellen ja kaarrellen aivan kuin hyödyntäisivät rakettimoottoriensa sijaan ympäröivän kaasun kitkaa ilmassa lentävien lentokoneiden tavoin. Kaikesta tästä meidän tulee päätellä, että Star Warsin avaruus on täynnä kaasua. Se selittäisi myös sen miksi alukset eivät kiihdytä nopeuttaan, vaikka niiden perässä olevat raketit puhaltavat jatkuvasti.
Ääni kulkee eri kaasuissa eri nopeudella. Tämän takia heliumia hengittäneen ihmisen ääni on korkeampi kuin ilmaa hengittäneen. Star Warsin avaruudessa esimerkiksi sädeaseiden äänet ovat yhtä korkeita kuin planeettojen pinnalla ilmakehässäkin. Tästä voimme päätellä, että avaruudessa oleva kaasu on joko ilmaa tai jotain muuta kaasuseosta, jonka äänenjohtamisominaisuudet vain sattuvat olemaan ilman kanssa identtiset. Koska avaruusaluksilla tuntuu olevan hämmentävän vähän ongelmia paineen kanssa, voimme arvella ilmanpaineen olevan avaruudessa lähellä yhtä baria.
Tyypillisen aurinkokunnan tilavuus on noin 450 sekstiljoonaa kuutiometriä. Aurinkokunnassa olisi näin ollen noin 540 sekstiljoona kiloa ilmaa. Tämä herättää muutamia kiperiä kysymyksiä. Ensinnäkin miksi ilma pysyy paikoillaan sen sijaan, että alkaisi kerääntyä lähimpien painovoimalähteiden suuntaan? Tilanne, jossa aurinkoon syöksyisi 220 miljoonan auringon verran massaa ei kuulosta hyvältä, galakseista puhumattakaan. Toisekseen ilman läpi 30 kilometriä sekunnissa tarpova planeetta saattaisi aiheuttaa melkoisen kitkan. Kolmanneksi, kuten maapallolla näemme, ilmakehä siroaa valoa ja heikentää näkyvyyttä pitkillä etäisyyksillä. Tämän takia ilmaa täynnä oleva avaruus tuskin olisi tähtiä lukuunottamatta pimeä, vaan sen sijaan ehkä haalean hämyisä. Neljänneksi, auringon säteily tuskin etenisi kovinkaan pitkälle, mikä johtaisi siihen, että jo melko lähellä aurinkoa lämpötila olisi lähellä absoluuttista nollapistettä ja edelleen siihen, että ilman kaasut tiivistyisivät ensin nesteeksi ja sitten kiinteäksi aineeksi, tehden samalla siinä lentelyn kohtalaisen haastavaksi.
Suuressa viisaudessaan George Lucas on jättänyt nämä kysymykset auki fanien pohdittavaksi. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Mietitäänpä esimerkiksi Star Wars -maailman avaruutta. Kuten tiedämme, avaruus on enimmäkseen tyhjiötä, jonka ilmanpaine on nolla. Koska avaruudessa ei ole ilmaa, siellä ei myöskään liiku ääniaallot, sillä ne vaativat liikkuakseen jonkin väliaineen. Kuitenkin Star Warsin avaruudessa kuuluu kuinka avaruusalukset ohi mennessään päästävät "whuuuiiish" -äänen (vieläpä muikean doppler-ilmiön kera). Samoin kuulemme sädeaseiden päästämät "piu piu piu" -äänet. Lisäksi avaruusasalukset kulkevat ympäriinsä kierrellen ja kaarrellen aivan kuin hyödyntäisivät rakettimoottoriensa sijaan ympäröivän kaasun kitkaa ilmassa lentävien lentokoneiden tavoin. Kaikesta tästä meidän tulee päätellä, että Star Warsin avaruus on täynnä kaasua. Se selittäisi myös sen miksi alukset eivät kiihdytä nopeuttaan, vaikka niiden perässä olevat raketit puhaltavat jatkuvasti.
Ääni kulkee eri kaasuissa eri nopeudella. Tämän takia heliumia hengittäneen ihmisen ääni on korkeampi kuin ilmaa hengittäneen. Star Warsin avaruudessa esimerkiksi sädeaseiden äänet ovat yhtä korkeita kuin planeettojen pinnalla ilmakehässäkin. Tästä voimme päätellä, että avaruudessa oleva kaasu on joko ilmaa tai jotain muuta kaasuseosta, jonka äänenjohtamisominaisuudet vain sattuvat olemaan ilman kanssa identtiset. Koska avaruusaluksilla tuntuu olevan hämmentävän vähän ongelmia paineen kanssa, voimme arvella ilmanpaineen olevan avaruudessa lähellä yhtä baria.
Tyypillisen aurinkokunnan tilavuus on noin 450 sekstiljoonaa kuutiometriä. Aurinkokunnassa olisi näin ollen noin 540 sekstiljoona kiloa ilmaa. Tämä herättää muutamia kiperiä kysymyksiä. Ensinnäkin miksi ilma pysyy paikoillaan sen sijaan, että alkaisi kerääntyä lähimpien painovoimalähteiden suuntaan? Tilanne, jossa aurinkoon syöksyisi 220 miljoonan auringon verran massaa ei kuulosta hyvältä, galakseista puhumattakaan. Toisekseen ilman läpi 30 kilometriä sekunnissa tarpova planeetta saattaisi aiheuttaa melkoisen kitkan. Kolmanneksi, kuten maapallolla näemme, ilmakehä siroaa valoa ja heikentää näkyvyyttä pitkillä etäisyyksillä. Tämän takia ilmaa täynnä oleva avaruus tuskin olisi tähtiä lukuunottamatta pimeä, vaan sen sijaan ehkä haalean hämyisä. Neljänneksi, auringon säteily tuskin etenisi kovinkaan pitkälle, mikä johtaisi siihen, että jo melko lähellä aurinkoa lämpötila olisi lähellä absoluuttista nollapistettä ja edelleen siihen, että ilman kaasut tiivistyisivät ensin nesteeksi ja sitten kiinteäksi aineeksi, tehden samalla siinä lentelyn kohtalaisen haastavaksi.
Suuressa viisaudessaan George Lucas on jättänyt nämä kysymykset auki fanien pohdittavaksi. Ehdotuksia otetaan vastaan.
keskiviikko 2. kesäkuuta 2010
Parashakki ja muita "hienoja" ideoita
Paraolympialaisia ja muita fyysisesti vammautuneille järjestettyjä urheilukisoja on järjestetty jo niin kauan, etteivät ihmiset jää juurikaan miettimään niiden olemusta. Parhaat suomalaiset parauhreilijat saavat jo lähes yhtä paljon huomiota kuin fyysisesti eheämmät lajitoverinsa. Esimerkkinä vaikka kolminkertainen pyörätuolikelauksen paraolympiakultamitalisti Leo-Pekka Tähti.
Sitä ei pidetä mitenkään kummallisena, että keihäänheitossa saadaan kultaa esimerkiksi tuloksella 20 metriä. On täysin selvää, ettei jalaton keihäänheittäjä pääse samalla tulostasolle Tero Pitkämäen kanssa. Mutta kyvyiltään rajoittuneiden kilpailuinto keskittyy nimenomaan fyysisiin suoritteisiin. Miksei vaikkapa Down-syndroomaa sairastavat henkilöt voisi kilpailla keskenään shakissa? Mitä eroa on sillä, että fyysisesti rajoitteiset ihmiset kilpailevat keskenään fyysisissä lajeissa ja mentaalisesti rajoitteiset älyllisesti haastavissa lajeissa?
Älyllisesti vähemmän kyvykkäille henkilöille on järjestetty omat urheilukisansa, ns. Special Olympics, jotka siis ovat eri asia kuin fyysisesti vammaisille kohdistetut paraolympiakisat. Sen lisäksi fyysisesti vammaisilla on omat kisansa henkisissä lajeissa, kuten shakissa. Vammaisten shakkikisoissa on käynyt Suomestakin esimerkiksi seitsemänneksi MM-kisoissa sijoittunut Tomi Tocklin. (Tästä tosin herää kysymys, miksei fyysisesti vammainen voisi kilpailla normaaleissa shakkiotteluissa.)
Fysiikaltaan vajaat kisaavat siis omissa sarjoissaan sekä fyysisissä, että älyllisissä lajeissa, mutta älyltään vajaat ainoastaan fyysisissä lajeissa. Miksei ole runonlausuntakisoja afaasikoille, muistikisoja dementikoille tai TV:n tietovisoja fetaalialkoholisyndroomalapsille? Missä viipyy Down-shakki?
Sitä ei pidetä mitenkään kummallisena, että keihäänheitossa saadaan kultaa esimerkiksi tuloksella 20 metriä. On täysin selvää, ettei jalaton keihäänheittäjä pääse samalla tulostasolle Tero Pitkämäen kanssa. Mutta kyvyiltään rajoittuneiden kilpailuinto keskittyy nimenomaan fyysisiin suoritteisiin. Miksei vaikkapa Down-syndroomaa sairastavat henkilöt voisi kilpailla keskenään shakissa? Mitä eroa on sillä, että fyysisesti rajoitteiset ihmiset kilpailevat keskenään fyysisissä lajeissa ja mentaalisesti rajoitteiset älyllisesti haastavissa lajeissa?
Älyllisesti vähemmän kyvykkäille henkilöille on järjestetty omat urheilukisansa, ns. Special Olympics, jotka siis ovat eri asia kuin fyysisesti vammaisille kohdistetut paraolympiakisat. Sen lisäksi fyysisesti vammaisilla on omat kisansa henkisissä lajeissa, kuten shakissa. Vammaisten shakkikisoissa on käynyt Suomestakin esimerkiksi seitsemänneksi MM-kisoissa sijoittunut Tomi Tocklin. (Tästä tosin herää kysymys, miksei fyysisesti vammainen voisi kilpailla normaaleissa shakkiotteluissa.)
Fysiikaltaan vajaat kisaavat siis omissa sarjoissaan sekä fyysisissä, että älyllisissä lajeissa, mutta älyltään vajaat ainoastaan fyysisissä lajeissa. Miksei ole runonlausuntakisoja afaasikoille, muistikisoja dementikoille tai TV:n tietovisoja fetaalialkoholisyndroomalapsille? Missä viipyy Down-shakki?
maanantai 24. toukokuuta 2010
Sananlaskujen modernisointikomitea
Suomalainen yhteiskunta on viime vuosikymmeninä muuttunut sen verran rivakkaa vauhtia, etteivät kaikki yhteiskunnallisen kentän ilmiöt ole pysyneet matkassa mukana. Teknisesti huippumodernissa maassamme on täten joukko agraari-Suomesta mukaan unohtuneita, vanhentuneita jäänteitä, joiden soisi joko poistuvan kokonaan, taikka ainakin päivittyvän nykyajan kiihkeätempoisen ajan sykkeelle.
Kaikkein heikoiten nopeassa muutoksessa ovat sinnitelleet mukana sellaiset kulttuuriset ilmiöt, joiden käyttö on samalla dramaattisesti vähentynyt. Epäsuosioon joutuminen globaalin kulttuurin eksoottisten virikkeiden ristipaineessa on saanut nämä menneisyydessä ehkä hyvinkin suositut huvit näyttämään erityisen vanhentuneilta ja naurettavilta. Esimerkiksi tanhu ja muut kansantanssit ovat jääneet nykyään varsin marginaaliseen asemaan. Ajatus vaikkapa tanhu-Idolseista televisiossa ei välttämättä herätä erityisen suurta kiinnostusta. Kultainen harmonikka -kisakin on tainnut hiljentyä parhaista vuosistaan.
Yksi erityisen mielekäs esiteollisten suomalaisten harrastus oli kielellä leikkiminen. Kun nurkassa ei ollut televisiota, eikä edes radiota, oli ihmisten itse päästeltävä ääniä ja pidettävä keskustelua yllä ajankohtaisista aiheista. Suomen kielen kultakauteen kuului merkittävänä osana erilaiset kaskut ja sananlaskut, joiden runollisen tiiviillä ilmaisulla pyrittiin tuomaan esille monimutkaisiakin ajatusrykelmiä. Nämä Suomen kielen helmet ovat kuitenkin postmodernissa Suomessa auttamattoman vanhentuneita. Nykysuomalaisilta puuttuu menneisyyden lyyrillinen lahjakkuus uusien, nykyaikaan paremmin soveltuvien sananlaskujen kehittämiseen. Tuntuukin väistämättömältä, että Suomen kielen rikastaminen vaatii ajan hermoon huonosti soveltuvien sananlaskujen modernisointia. Tähän työhön tarvitsemme sananlaskujen modernisointikomitean.
Sananlaskujen modernisointikomitean työhön kuuluisi valikoida kivikautisia sananlaskuja ja muokata niistä moderneja versioita. Ottakaamme muutama esimerkkisananlasku:
1a) Tyhmä työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Agraariyhteiskuntaan sananlasku sopii kuin jalka sukkaan. Nykyaikaan tällainen työn vieroksuntaan kannustava lause ei missään nimessä sopisi. Tyhmä taikka viisas, tärkeintä on verovelvollisen pitkä työura. Modernisoituna sananlasku voisi kuulua näin:
1b) Tyhmä kansaneläkettä odottelee, viisas sijoittaa eläkesäästötilille.
Myöskään seuraava esimerkki ei pidä nykyään enää paikkaansa:
2a) Ahneella on paskainen loppu.
Se, mitä sananlaskussa mainitulla ulosteentäyteisellä päätepysäkillä oikeastaan tarkoitetaan, jää hieman epäselväksi. Ahneuden tematiikka on sen sijaan nykysuomalaiselle hyvinkin tuttua. Moderniin talouspolitiikkaan sopivampi sananlasku olisi seuraava:
2b) Ahneella on valtion takaus.
Myös ilmastomuutos aiheuttaa muutospaineita suomalaiselle sananlaskuperinteelle:
3a) Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.
Modernille suomalaiselle moiset eksoottisiin lintuihin liittyvät viittaukset jäävät hämäriksi muutenkin, joten ne olisi paras korvata joillain betoniviidakkoon paremmin sopivilla vastineilla.
3b) Kuu Joulusta kesään, puoli kuuta lunta maassa, järvet jäässä vähäsen, pakkasta ei päivääkään.
Näiden kielellisten näpertelyjen tarkoitus ei siis ollut korostaa kirjoittajansa aivovirtausten häiriöitä, vaan kuvata kulttuurillisen ympäristön nopean muuttumisen asettamia vaatimuksia Suomen kielen monipuolisuudelle ja lyyrillisyydelle.
Kaikkein heikoiten nopeassa muutoksessa ovat sinnitelleet mukana sellaiset kulttuuriset ilmiöt, joiden käyttö on samalla dramaattisesti vähentynyt. Epäsuosioon joutuminen globaalin kulttuurin eksoottisten virikkeiden ristipaineessa on saanut nämä menneisyydessä ehkä hyvinkin suositut huvit näyttämään erityisen vanhentuneilta ja naurettavilta. Esimerkiksi tanhu ja muut kansantanssit ovat jääneet nykyään varsin marginaaliseen asemaan. Ajatus vaikkapa tanhu-Idolseista televisiossa ei välttämättä herätä erityisen suurta kiinnostusta. Kultainen harmonikka -kisakin on tainnut hiljentyä parhaista vuosistaan.
Yksi erityisen mielekäs esiteollisten suomalaisten harrastus oli kielellä leikkiminen. Kun nurkassa ei ollut televisiota, eikä edes radiota, oli ihmisten itse päästeltävä ääniä ja pidettävä keskustelua yllä ajankohtaisista aiheista. Suomen kielen kultakauteen kuului merkittävänä osana erilaiset kaskut ja sananlaskut, joiden runollisen tiiviillä ilmaisulla pyrittiin tuomaan esille monimutkaisiakin ajatusrykelmiä. Nämä Suomen kielen helmet ovat kuitenkin postmodernissa Suomessa auttamattoman vanhentuneita. Nykysuomalaisilta puuttuu menneisyyden lyyrillinen lahjakkuus uusien, nykyaikaan paremmin soveltuvien sananlaskujen kehittämiseen. Tuntuukin väistämättömältä, että Suomen kielen rikastaminen vaatii ajan hermoon huonosti soveltuvien sananlaskujen modernisointia. Tähän työhön tarvitsemme sananlaskujen modernisointikomitean.
Sananlaskujen modernisointikomitean työhön kuuluisi valikoida kivikautisia sananlaskuja ja muokata niistä moderneja versioita. Ottakaamme muutama esimerkkisananlasku:
1a) Tyhmä työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Agraariyhteiskuntaan sananlasku sopii kuin jalka sukkaan. Nykyaikaan tällainen työn vieroksuntaan kannustava lause ei missään nimessä sopisi. Tyhmä taikka viisas, tärkeintä on verovelvollisen pitkä työura. Modernisoituna sananlasku voisi kuulua näin:
1b) Tyhmä kansaneläkettä odottelee, viisas sijoittaa eläkesäästötilille.
Myöskään seuraava esimerkki ei pidä nykyään enää paikkaansa:
2a) Ahneella on paskainen loppu.
Se, mitä sananlaskussa mainitulla ulosteentäyteisellä päätepysäkillä oikeastaan tarkoitetaan, jää hieman epäselväksi. Ahneuden tematiikka on sen sijaan nykysuomalaiselle hyvinkin tuttua. Moderniin talouspolitiikkaan sopivampi sananlasku olisi seuraava:
2b) Ahneella on valtion takaus.
Myös ilmastomuutos aiheuttaa muutospaineita suomalaiselle sananlaskuperinteelle:
3a) Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.
Modernille suomalaiselle moiset eksoottisiin lintuihin liittyvät viittaukset jäävät hämäriksi muutenkin, joten ne olisi paras korvata joillain betoniviidakkoon paremmin sopivilla vastineilla.
3b) Kuu Joulusta kesään, puoli kuuta lunta maassa, järvet jäässä vähäsen, pakkasta ei päivääkään.
Näiden kielellisten näpertelyjen tarkoitus ei siis ollut korostaa kirjoittajansa aivovirtausten häiriöitä, vaan kuvata kulttuurillisen ympäristön nopean muuttumisen asettamia vaatimuksia Suomen kielen monipuolisuudelle ja lyyrillisyydelle.
maanantai 10. toukokuuta 2010
Asuntopsykoosi
Asuntojen hinnat jatkavat nousuaan. Outoa kyllä, Suomessa ollaan yleisesti sitä mieltä, että hintojen nousu on hyvä asia. Kaikkien muiden kulutushyödykkeiden, kuten öljyn, ruoan, autojen jne. hintojen nousu saa ihmiset raivon partaalle, mutta jostain syystä asuntojen hintojen nousu nähdään vain hyvänä syynä ostaa asunto.
Hintojen noususta ei kuitenkaan hyödy muut kuin pankit ja välittäjät. Jos olet vasta ostamassa, joudut ostamaan kalliimmalla. Jos taas olet jo ostanut ja vaihdat asuntoa isompaan, joudut maksamaan enemmän väliä. Korkeista hinnoista asunnon omistaja hyötyy ainoastaan, jos myy asuntonsa ja siirtyy vuokralle tai jos vaihtaa halvempaan. Kumpikin näistä tilanteista on varsin harvinainen.
Verrataanpa tilannetta vaikkapa Saksaan. Suomessa 200 000 euron lainan 40 vuoden maksuajalla saa kuka tahansa, joka eksyy pankkiin ja hengittää. Omista säästöistä, työpaikasta tai muustakaan epäolennaisesta ei kysellä. Saksassa pankit vaativat sen sijaan vakaan työpaikan ja peräti 30% käteisosuuden.
Toisin kuin Saksassa, Suomessa näyttäisi siltä, että valtio yrittää kaikin tavoin saada ihmiset ostamaan asuntoja. Korkomenot voi laittaa verovähennyksiin, remonttikuluista 60% menee kotitalousvähennyksiin ja kahden vuoden asumisen jälkeen myyntivoitotkin ovat verovapaita. Tämä luonnollisesti johtaa kysynnän lisääntymiseen ja hintojen nousuun. Saksassa valtio näyttäisi yrittävän juuri päinvastaista. Asunnon ostamisesta on tehty mahdollisimman vaikeaa.
Suomen verohelpotukset ja köyhille vuokraajille kohdistettu asumistuki kustantaa valtiolle noin prosentin Suomen BKT:sta. Kaikki tämä raha ja löysä pankkikuri on johtanut siihen, että suomalaisista 72% asuu omistusasunnossa. Euroopan valtioista 70 prosentin yli pääsevät Suomen lisäksi ainoastaan Kreikka (70%), Espanja (76%) ja Irlanti (80%), kaikki kuuluisia vastuullisesta talouspolitiikastaan. Saksassa omistusasunnoissa asuu 38%, Ruotsissa 43% väestöstä.
Hintojen noususta ei kuitenkaan hyödy muut kuin pankit ja välittäjät. Jos olet vasta ostamassa, joudut ostamaan kalliimmalla. Jos taas olet jo ostanut ja vaihdat asuntoa isompaan, joudut maksamaan enemmän väliä. Korkeista hinnoista asunnon omistaja hyötyy ainoastaan, jos myy asuntonsa ja siirtyy vuokralle tai jos vaihtaa halvempaan. Kumpikin näistä tilanteista on varsin harvinainen.
Verrataanpa tilannetta vaikkapa Saksaan. Suomessa 200 000 euron lainan 40 vuoden maksuajalla saa kuka tahansa, joka eksyy pankkiin ja hengittää. Omista säästöistä, työpaikasta tai muustakaan epäolennaisesta ei kysellä. Saksassa pankit vaativat sen sijaan vakaan työpaikan ja peräti 30% käteisosuuden.
Toisin kuin Saksassa, Suomessa näyttäisi siltä, että valtio yrittää kaikin tavoin saada ihmiset ostamaan asuntoja. Korkomenot voi laittaa verovähennyksiin, remonttikuluista 60% menee kotitalousvähennyksiin ja kahden vuoden asumisen jälkeen myyntivoitotkin ovat verovapaita. Tämä luonnollisesti johtaa kysynnän lisääntymiseen ja hintojen nousuun. Saksassa valtio näyttäisi yrittävän juuri päinvastaista. Asunnon ostamisesta on tehty mahdollisimman vaikeaa.
Suomen verohelpotukset ja köyhille vuokraajille kohdistettu asumistuki kustantaa valtiolle noin prosentin Suomen BKT:sta. Kaikki tämä raha ja löysä pankkikuri on johtanut siihen, että suomalaisista 72% asuu omistusasunnossa. Euroopan valtioista 70 prosentin yli pääsevät Suomen lisäksi ainoastaan Kreikka (70%), Espanja (76%) ja Irlanti (80%), kaikki kuuluisia vastuullisesta talouspolitiikastaan. Saksassa omistusasunnoissa asuu 38%, Ruotsissa 43% väestöstä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)