sävel: Joulumaa
Deklinaatio on kohta jälleen minimissä.
Riippuen mis' olet, aurinko lie zeniitissä.
Tuskin nautit auringost', jos tätä luet, sillä
silloin sun pitäis olla kauriin kääntöpiirillä.
Pimeässä pakkasessa voisi luulla melkein,
etäisyys on suuri aurinkoon, niin on selkein.
Silti miljoonaa kilsaa on viis enemmän silloin,
kun laululinnut pesissänsä laulaa suvi-illoin.
Joulukuun kahdeskymmenestoinen päivä koittaa,
kolkytkahdeksan yli yhden kello osoittaa.
Juuri silloin on hetki pimein kalenterissa,
ainakin jos asustelet Pohjoiskalotissa.
Valon kasvu tärkeää on ihmiseläimelle.
Niinpä syödään, hiljennytään tai juodaan kuin pelle.
Hanukka, koleda, saturnalia, beaivi.
Jos luulit ett' on vain joulu, olet aika naiivi.
---
lisäinfoa:
zeniitti
periheli
deklinaatio
kauriin kääntöpiiri
Pohjoiskalotti
talvipäivänseisaus
hanukka
saturnalia
koleda
beaivi
joulu
Näytetään tekstit, joissa on tunniste parodia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste parodia. Näytä kaikki tekstit
maanantai 6. joulukuuta 2010
maanantai 29. marraskuuta 2010
maanantai 26. heinäkuuta 2010
Kaupunkilaislääkäri Tapio Siminkinen vieraana Kroonisessa vaskuliitissa
Tervetuloa seuraamaan Krooninen vaskuliitti- radio-ohjelmaa. Minä olen juontaja Sirpa Sankkeri. Tänään aiheinamme ovat jälleen erilaiset patologiat, oireyhtymät, tulehdukset, taudit ja niistä valittaminen. Soittajien kysymyksiin vastaa kaupunkilaislääkäri Tapio Siminkinen, tervetuloa.
"Hyvää iltaa"
Noniin ja sieltä kiiruhtaakin oireidensa kera ensimmäinen kroonikkomme, Matti, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Kuulkaas hyvä lääkäri kun lopetin tuossa vuosi sitten hampaiden pesun guruni Bapbrupmhammantsepatin ohjeiden mukaisesti ja siitä lähtien hampaisiin on kertynyt sellaista keltaista mähnää ja ajoittain vuotaa vertakin ikenistä. Mistä kiikastaa?"
"Jaa-a, että keltaiset hampaat...Mieleeni tulee krooninen maksatulehdus tai ehkä Shwachmanin oireyhtymä... Ehkä olisi kuitenkin parempi, jos laitan teille lähetteen pään magneettikuvaan ja neurologille myös. Odottakaas hetki, kun konsultoin sisätautilääkäriä..."
...
"Joo, kyllä minä varmuuden vuoksi tekisin vielä peräsuolitähystyksen, sekä poskiontelo-, lumbaali- ja sternaalipunktion. Jos kyseessä on harvinainen, hampaisiin säteilevä glaukooma, se vaatii kiireellisen trabekulektomian korvakäytävän kautta."
Sellaista tällä kertaa. Seuraava soittaja on Minna, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Haloo Tapio? Täällä Minna."
"Terve, Minna"
"Ajattelin sellaista kysellä, kun mä oon nyt 16 vuotta, mut mulla ei oo vielä ne kuukautiset alkanu. Mun ystävät ilkkuu mulle siitä, vaikka mun painoindeksi on 14 ja niillä se on, niinku, ainakin 16. Mä juoksen joka päivä 20 kilometriä."
"Tämäpäs mielenkiintoista. Ihan ensiksi suosittelisin hieman laihduttamaan ja kiinnittämään huomiota ruokavalioon. Kannattaa jättää kaikki eläinrasvat, sokerit ja muutkin kalorit pois varmuuden vuoksi. Ja urheillahan ei voi koskaan liikaa. Sitten voisimmekin aloittaa pään magneettikuvalla ja aivobiopsialla. Kallmannin oireyhtymän varalta voisimme tehdä anostisen altistustestin. Itse epäilisin kuitenkin androgeeniresistenssiä, mikä tarkoittaisi sitä, että olettekin todellisuudessa mies. Ylipainonne vuoksi ruumiinonteloihin koteloituneet kiveksenne joudutaan ehkä poistamaan nenäontelon kautta ns. nasaaliskopogonadektomiassa. Ennen lääkärille tuloa kannattaa myös netin kautta suorittaa isyystesti, siltä varalta että olette itse itsenne isä."
Siinäpä mainiot ohjeet, jotka varmasti sopivat meille kaikille. Mutta aika rientää. Vielä on aikaa yhdelle soittajalle, ja tällä kertaa se on Pera, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Joo, terve vaan, Pera tässä. Tuota sellaista soittelen vaan, että kun koira söi mun Depolan-reseptin ja päätä särkee, niin kehtaatko soittaa apteekkiin mulle niitä lisää. 100kpl 100mg tabuja riittää ehkä alkuun. OxyNorm tai Palladonkin kelpaa, mutta ei Panacod, eikä Tramal."
"No pitäähän sitä miestä auttaa mäessä. Laitetaan samantien 200mg Dolcontinia. Kuvailemasi oireet ovat kyllä aika geneeriset, mutta laittaisin ehkä varmuuden vuoksi sinut vielä pään magneetti- sekä sepelvaltiomoiden varjoainekuvaukseen. Ihan vaan jotta voidaan poissulkea cerebraalinen laskimo-ontelotromboosi. "
Tässä olikin kaikki tällä kertaa Kroonisesta vaskuliitista. Ensi viikolla aiheenamme onkin sitten suolistoloiset ja laihdutus. Hei hei.
"Hyvää iltaa"
Noniin ja sieltä kiiruhtaakin oireidensa kera ensimmäinen kroonikkomme, Matti, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Kuulkaas hyvä lääkäri kun lopetin tuossa vuosi sitten hampaiden pesun guruni Bapbrupmhammantsepatin ohjeiden mukaisesti ja siitä lähtien hampaisiin on kertynyt sellaista keltaista mähnää ja ajoittain vuotaa vertakin ikenistä. Mistä kiikastaa?"
"Jaa-a, että keltaiset hampaat...Mieleeni tulee krooninen maksatulehdus tai ehkä Shwachmanin oireyhtymä... Ehkä olisi kuitenkin parempi, jos laitan teille lähetteen pään magneettikuvaan ja neurologille myös. Odottakaas hetki, kun konsultoin sisätautilääkäriä..."
...
"Joo, kyllä minä varmuuden vuoksi tekisin vielä peräsuolitähystyksen, sekä poskiontelo-, lumbaali- ja sternaalipunktion. Jos kyseessä on harvinainen, hampaisiin säteilevä glaukooma, se vaatii kiireellisen trabekulektomian korvakäytävän kautta."
Sellaista tällä kertaa. Seuraava soittaja on Minna, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Haloo Tapio? Täällä Minna."
"Terve, Minna"
"Ajattelin sellaista kysellä, kun mä oon nyt 16 vuotta, mut mulla ei oo vielä ne kuukautiset alkanu. Mun ystävät ilkkuu mulle siitä, vaikka mun painoindeksi on 14 ja niillä se on, niinku, ainakin 16. Mä juoksen joka päivä 20 kilometriä."
"Tämäpäs mielenkiintoista. Ihan ensiksi suosittelisin hieman laihduttamaan ja kiinnittämään huomiota ruokavalioon. Kannattaa jättää kaikki eläinrasvat, sokerit ja muutkin kalorit pois varmuuden vuoksi. Ja urheillahan ei voi koskaan liikaa. Sitten voisimmekin aloittaa pään magneettikuvalla ja aivobiopsialla. Kallmannin oireyhtymän varalta voisimme tehdä anostisen altistustestin. Itse epäilisin kuitenkin androgeeniresistenssiä, mikä tarkoittaisi sitä, että olettekin todellisuudessa mies. Ylipainonne vuoksi ruumiinonteloihin koteloituneet kiveksenne joudutaan ehkä poistamaan nenäontelon kautta ns. nasaaliskopogonadektomiassa. Ennen lääkärille tuloa kannattaa myös netin kautta suorittaa isyystesti, siltä varalta että olette itse itsenne isä."
Siinäpä mainiot ohjeet, jotka varmasti sopivat meille kaikille. Mutta aika rientää. Vielä on aikaa yhdelle soittajalle, ja tällä kertaa se on Pera, Helsingin keskustasta. Olkaa hyvä.
"Joo, terve vaan, Pera tässä. Tuota sellaista soittelen vaan, että kun koira söi mun Depolan-reseptin ja päätä särkee, niin kehtaatko soittaa apteekkiin mulle niitä lisää. 100kpl 100mg tabuja riittää ehkä alkuun. OxyNorm tai Palladonkin kelpaa, mutta ei Panacod, eikä Tramal."
"No pitäähän sitä miestä auttaa mäessä. Laitetaan samantien 200mg Dolcontinia. Kuvailemasi oireet ovat kyllä aika geneeriset, mutta laittaisin ehkä varmuuden vuoksi sinut vielä pään magneetti- sekä sepelvaltiomoiden varjoainekuvaukseen. Ihan vaan jotta voidaan poissulkea cerebraalinen laskimo-ontelotromboosi. "
Tässä olikin kaikki tällä kertaa Kroonisesta vaskuliitista. Ensi viikolla aiheenamme onkin sitten suolistoloiset ja laihdutus. Hei hei.
keskiviikko 7. huhtikuuta 2010
Lehdenjakaja
Sävel: Lentäjän poika
Minä heräsin keskellä yötä,
Jäin kelloa tuijottamaan.
Ja kun painokoneet ampuivat lehdet matkaan,
Jäin lehtipinoa odottamaan.
Minä ihailin karkeaa pintaa,
Sellupulpusta muotoiltua.
Lehti valkoinen Karjalan puusta tehty,
Painomustetta huokosissaan.
Kertosäe:
Minä olin lehdenjakaja,
Lähes toimittaja siis itsekin.
Vielä työntäisin luukkuusi Karjalaisen,
Ehkä Hesarinkin lisäisin.
Minä nukahdin autoni rattiin,
Unen lehtipölyn katkuisen näin:
Minä näin laatikon pieniluukkuisen ja täyden,
Toisenkin vierekkäin.
Minä kävelin sänkysi viereen,
Peiton unessani hiljaa poistin.
Ja kostoksi suoleesi tungin sen paksun,
Sunnuntaihesarin.
Kertosäe
Kellon viisari lähestyy kuutta,
Tuskin töitäni valmiiksi saan.
Ja katuverkoston päässä on loputon reikä,
Tie miltei mahdottomaan.
Kertosäe
Minä heräsin keskellä yötä,
Jäin kelloa tuijottamaan.
Ja kun painokoneet ampuivat lehdet matkaan,
Jäin lehtipinoa odottamaan.
Minä ihailin karkeaa pintaa,
Sellupulpusta muotoiltua.
Lehti valkoinen Karjalan puusta tehty,
Painomustetta huokosissaan.
Kertosäe:
Minä olin lehdenjakaja,
Lähes toimittaja siis itsekin.
Vielä työntäisin luukkuusi Karjalaisen,
Ehkä Hesarinkin lisäisin.
Minä nukahdin autoni rattiin,
Unen lehtipölyn katkuisen näin:
Minä näin laatikon pieniluukkuisen ja täyden,
Toisenkin vierekkäin.
Minä kävelin sänkysi viereen,
Peiton unessani hiljaa poistin.
Ja kostoksi suoleesi tungin sen paksun,
Sunnuntaihesarin.
Kertosäe
Kellon viisari lähestyy kuutta,
Tuskin töitäni valmiiksi saan.
Ja katuverkoston päässä on loputon reikä,
Tie miltei mahdottomaan.
Kertosäe
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)