Kuopiolaisiin postilaatikoihin automaattisesti tipahtava Kirkko ja Koti - lehti on tiedottanut savolaisia maailmanrauhaa uhkaavasta kauhistuttavast ilmiöstä.
Kuopion Jynkänvuoressa asustava Johanna Korhonen nimittäin odottaa seitsemättä lastaan. Ilmeisesti Korhoset noudattavat vanhemmiltaan saamaansa oppia (16 ja 13 lasta), sillä "Korhosten perheeseen lapset saavat syntyä." Korhosia joskus "ihmetyttää, miksi ihmiset eivät halua enemmän lapsia."
Tästä voi päätellä, että Korhoset jatkavat lisääntymistään samaan tahtiin ja saavat lopulta yhteensä maltillisesti arvioiden 12 lasta. Lapset ottavat opista vaarin ja pykältävät itse saman määrän lapsia, yhteensä 144. Seuraavassa sukupolvessa lapsia onkin jo yhteensä 1728.
Vuonna 2600 Korhosia onkin sitten maailmassa reilut 300 triljoonaa.
300 triljoonan Korhosen asuttamiseen tarvitsemme 60 miljardia maapalloa. Linnunradassa on 500 miljardia tähteä. Jos oletamme, että jokaisessa on maankaltainen ihmisen asutettava planeetta (mikä ei pidä lähimainkaan paikkaansa), on koko linnunrata täytetty Korhosilla vuoteen 2660 mennessä. Galakseja maailmankaikkeudessa on yli sata miljardia, joten koko tunnettu maailmankaikkeus on täynnä Korhosia vuoteen 2900 mennessä.
Pitäisiköhän Korhosille kertoa, ettei tämä käy laatuun? Jos oikein yrittäisimme, niin ehkä he tyytyisivät 7 lapseen. Tämän kompromissin avulla Korhoset täyttäisivät universumin vasta vuonna 3200.
keskiviikko 14. toukokuuta 2008
perjantai 18. huhtikuuta 2008
Tasa-arvo
Suomi on tasa-arvoinen maa, näin väitetään. Suomessa naisesta voi tulla presidentti ja yrityksen toimitusjohtaja. Suomessa mies voi jäädä koti-isäksi ja saada samat edut kuin nainenkin, eikö niin?
Ei kuitenkaan pidä jättää tätä kehitystä puolitiehen. Suomesta pitää tehdä todellinen sataprosenttisen tasa-arvon mallimaa, missä ketään ei aseteta toisia huonompaan asemaan pelkän sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, mielipiteiden tai kengännumeron mukaan.
Naiset saivat jo oikeuden vapaaehtoiseen varusmiespalvelukseen. Tasa-arvon periaatteisiin ei kuulu, että miesten velvollisuus on naisten oikeus. Naisille siis myös vastaava asevelvollisuus, josta luistamisesta joutuu linnaan puoleksi vuodeksi. Naiset ovatkin olleet innoissaan erityisesti 13 kuukauden palkattomasta orjatyöstä (siviilipalvelus), joka feministien mielestä on viimeinen patriarkaatin linnake, jonne naisten pitää ehdottomasti päästä myös. Jotkut harhautuneet naisyksilöt ovat vedonneet sukupuolten työnjakoon, jossa miehet vapautetaan ajoittaisista 9 kuukauden täyspakkausmarsseista. Voi, mitä konservatiivisuutta! Tämän voi täysin korvata niin, että miehet kantavat saman ajan repussa kiviä ja sitten menevät terveyskeskukseen, missä kätilö puristelee heidän kiveksiään vuorokauden ja sitten epiduraalipuudutuksessa toisen vuorokauden.
Miehet ja naiset harrastavat parisuhdeväkivaltaa lähes yhtä paljon, vaikkakin nykyään naiset ovat jopa ohittaneet miehet puolisoidensa hakkaamisessa. Naiset lisäksi hakkaavat ja murhaavat lapsiaan ylivoimaisesti enemmän kuin miehet. Suomen vankilat ovat silti varsin miesvaltaisia. Yli 90% vangeista on miehiä. Tämähän ei vetele. Lisäksi miehet jostain syystä saavat keskimäärin pidempiä tuomioita samoista rikoksista. Naisten tuomioita pitää siis tietoisesti pidentää, jotta tasa-arvon periaate toteutuu. Lisäksi miehet kuolevat 8 vuotta nuorempana kuin naiset ja siten nauttivat eläkettä lyhyempään ja rasittavat vähemmän vanhuuden sairauksillaan terveydenhuoltoa. Kuinka naiset aikovat korvata tämän epäkohdan?
Tyttöjen puberteetti alkaa aikaisemmin, minkä vuoksi he myös toipuvat siitä aikaisemmin ja pärjäävät siksi paremmin koulussa. Pojat sen sijaan joutuvat epäkypsinä istumaan samassa luokassa kypsien tyttöjen kanssa, mikä saa heidät tuntemaan itsensä jälkeenjääneiksi ja alkeellisiksi. Tämän vuoksi nuorukaiset syrjäytyvät tyttöjä helpommin ja tekevät useammin itsemurhia. Tämä epäkohta ei korjaannu edes korkeakouluissa, joissa naiset suorittavat enemmän loppututkintoja kuin miehet. Poikia ei myöskään voi laittaa kouluun muutamaa vuotta vanhempina, koska silloin he menettäisivät saman verran vuosia jo entisestään lyhyemmästä eläkeiästä.
Naiset saavat ilman sen kummempaa ihmettelyä pukeutua maihareihin ja maastohousuihn ja sitten seuraavana päivänä korkokenkiin ja iltapukuun. Miehille samat oikeudet. Miksi miehen pitää käyttää mustaa pukua kravatin kanssa? Miksei miesministerit saa eduskunnan istunnossa pitää yllään hametta? Samat oikeudet, samat velvollisuudet, eikö niin?
Miehet kasvavat isommiksi ja vaativat enemmän ruokaa. He ovat kuitenkin tähän itse syyttömiä. Miksi miehiä rangaistaan isommilla elinkustannuksilla? Miesten pitää saada halvempaa ruokaa kuin naisten.
Suurin epäkohta on kuitenkin naisten yksioikeus kuukautisiin ja PMS-oireisiin. Miehillä pitää olla samat oikeudet. Myös miehillä pitää olla helppo veruke kieltäytyä seksistä ja käyttäytyä kuin maanis-depressiivinen sekopää. Miksei miehiä seksuaalisesti ahdistella työpaikoilla yhtä paljon kuin naisia? Miehillä on yhtäläinen oikeus kokea ei-toivottuja seksuaalisia lähentely-yrityksiä 50-vuotiailta naisilta. Mikseivät naiset tuijota miesten haaroväliä hississä?
Ei kuitenkaan pidä jättää tätä kehitystä puolitiehen. Suomesta pitää tehdä todellinen sataprosenttisen tasa-arvon mallimaa, missä ketään ei aseteta toisia huonompaan asemaan pelkän sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, mielipiteiden tai kengännumeron mukaan.
Naiset saivat jo oikeuden vapaaehtoiseen varusmiespalvelukseen. Tasa-arvon periaatteisiin ei kuulu, että miesten velvollisuus on naisten oikeus. Naisille siis myös vastaava asevelvollisuus, josta luistamisesta joutuu linnaan puoleksi vuodeksi. Naiset ovatkin olleet innoissaan erityisesti 13 kuukauden palkattomasta orjatyöstä (siviilipalvelus), joka feministien mielestä on viimeinen patriarkaatin linnake, jonne naisten pitää ehdottomasti päästä myös. Jotkut harhautuneet naisyksilöt ovat vedonneet sukupuolten työnjakoon, jossa miehet vapautetaan ajoittaisista 9 kuukauden täyspakkausmarsseista. Voi, mitä konservatiivisuutta! Tämän voi täysin korvata niin, että miehet kantavat saman ajan repussa kiviä ja sitten menevät terveyskeskukseen, missä kätilö puristelee heidän kiveksiään vuorokauden ja sitten epiduraalipuudutuksessa toisen vuorokauden.
Miehet ja naiset harrastavat parisuhdeväkivaltaa lähes yhtä paljon, vaikkakin nykyään naiset ovat jopa ohittaneet miehet puolisoidensa hakkaamisessa. Naiset lisäksi hakkaavat ja murhaavat lapsiaan ylivoimaisesti enemmän kuin miehet. Suomen vankilat ovat silti varsin miesvaltaisia. Yli 90% vangeista on miehiä. Tämähän ei vetele. Lisäksi miehet jostain syystä saavat keskimäärin pidempiä tuomioita samoista rikoksista. Naisten tuomioita pitää siis tietoisesti pidentää, jotta tasa-arvon periaate toteutuu. Lisäksi miehet kuolevat 8 vuotta nuorempana kuin naiset ja siten nauttivat eläkettä lyhyempään ja rasittavat vähemmän vanhuuden sairauksillaan terveydenhuoltoa. Kuinka naiset aikovat korvata tämän epäkohdan?
Tyttöjen puberteetti alkaa aikaisemmin, minkä vuoksi he myös toipuvat siitä aikaisemmin ja pärjäävät siksi paremmin koulussa. Pojat sen sijaan joutuvat epäkypsinä istumaan samassa luokassa kypsien tyttöjen kanssa, mikä saa heidät tuntemaan itsensä jälkeenjääneiksi ja alkeellisiksi. Tämän vuoksi nuorukaiset syrjäytyvät tyttöjä helpommin ja tekevät useammin itsemurhia. Tämä epäkohta ei korjaannu edes korkeakouluissa, joissa naiset suorittavat enemmän loppututkintoja kuin miehet. Poikia ei myöskään voi laittaa kouluun muutamaa vuotta vanhempina, koska silloin he menettäisivät saman verran vuosia jo entisestään lyhyemmästä eläkeiästä.
Naiset saavat ilman sen kummempaa ihmettelyä pukeutua maihareihin ja maastohousuihn ja sitten seuraavana päivänä korkokenkiin ja iltapukuun. Miehille samat oikeudet. Miksi miehen pitää käyttää mustaa pukua kravatin kanssa? Miksei miesministerit saa eduskunnan istunnossa pitää yllään hametta? Samat oikeudet, samat velvollisuudet, eikö niin?
Miehet kasvavat isommiksi ja vaativat enemmän ruokaa. He ovat kuitenkin tähän itse syyttömiä. Miksi miehiä rangaistaan isommilla elinkustannuksilla? Miesten pitää saada halvempaa ruokaa kuin naisten.
Suurin epäkohta on kuitenkin naisten yksioikeus kuukautisiin ja PMS-oireisiin. Miehillä pitää olla samat oikeudet. Myös miehillä pitää olla helppo veruke kieltäytyä seksistä ja käyttäytyä kuin maanis-depressiivinen sekopää. Miksei miehiä seksuaalisesti ahdistella työpaikoilla yhtä paljon kuin naisia? Miehillä on yhtäläinen oikeus kokea ei-toivottuja seksuaalisia lähentely-yrityksiä 50-vuotiailta naisilta. Mikseivät naiset tuijota miesten haaroväliä hississä?
Pääministeri ulosteskandaalissa vuonna 2026
Toimittaja eduskuntatalon portailla: "Herra ministeri, herra ministeri, onko totta että ulostitte viime perjantaina eduskunnan vessassa?"
Ministeri: "En missään nimessä. Kiellän jyrkästi ulostaneeni koskaan. En myöskään koskaan ole syönyt, enkä hengittänyt. Kaikki puheet näistä iljettävyyksistä ovat osoituksia opposition epätoivoisuudesta. Olen jo muistelmissani avoimesti tunnustanut kerran virtsanneeni opiskeluaikoina, mutta ne ajat ovat onneksi ohi. Olen hyvin loukkaantunut siitä, että minut liitetään tällaiseen dekadenssiin. Ehkä muutama vuosikymmen sitten julkiset henkilöt saattoivat myöntää hikoilevansa ja aivastelevansa ja jopa silloin tällöin, hyi sentään, harrastaneensa seksiä. Nuo kuonantahraiset ajat ovat kuitenkin ohi. Nykyäänestäjä voi olla varma, että edustustehtävissä toimivat henkilöt ovat yksityselämässään yhtä harmaan tylsiä ja mitäänsanomattomia kuin mielipiteensäkin."
Ministeri: "En missään nimessä. Kiellän jyrkästi ulostaneeni koskaan. En myöskään koskaan ole syönyt, enkä hengittänyt. Kaikki puheet näistä iljettävyyksistä ovat osoituksia opposition epätoivoisuudesta. Olen jo muistelmissani avoimesti tunnustanut kerran virtsanneeni opiskeluaikoina, mutta ne ajat ovat onneksi ohi. Olen hyvin loukkaantunut siitä, että minut liitetään tällaiseen dekadenssiin. Ehkä muutama vuosikymmen sitten julkiset henkilöt saattoivat myöntää hikoilevansa ja aivastelevansa ja jopa silloin tällöin, hyi sentään, harrastaneensa seksiä. Nuo kuonantahraiset ajat ovat kuitenkin ohi. Nykyäänestäjä voi olla varma, että edustustehtävissä toimivat henkilöt ovat yksityselämässään yhtä harmaan tylsiä ja mitäänsanomattomia kuin mielipiteensäkin."
perjantai 7. maaliskuuta 2008
Outoja oireita
Tervehdys tohtori,
Olen 96-vuotias poikamies Savosta. Olen huomannut, että viime aikoina en ole jaksanut rehkiä töitä niinkuin yleensä. Pelkään, että minua kalvaa jokin hitaasti etenevä sairaus. Näköni on selvästi heikentynyt, enkä tahdo kuulla heinäsirkkojen siritystä. Verkkoja laskiessa tuntuu, että pistää kylkeen ja en meinaa jaksaa soutaa rantaan. Tyttöystävätkin ihmettelevät ponnetonta sänkysuoritustani. Kaiken lisäksi ihoni on muuttunut nahkeaksi ja poimukkaaksi ja hiukseni ovat harventuneet ja muuttuneet harmaiksi. Voisiko kyseessä olla jokin kretinismi tai reumaprogeria?
nimim. huolestunut
Hyvä huolestunut,
Oireesi ovat hengenvaaralliset. Sinun pitäisi välittömästi varata aika omalle lääkärillesi, jotta sinut saadaan osastolle sänkyyn makaamaan. Mahdollisesti kyseessä on vaarallinen geriatrus senilii, johon on saatavilla toimiva lääke-coctail. Geriatrus senilii on hitaasti etenevä tauti, joka johtaa aina kuolemaan. Potilaiden elinodotetta on saatu huomattavasti parannettua voimakkailla lääkkeillä ja vuodehoidolla. Hyvän ennusteen takaamiseksi on nyt tärkeää, että laitat asuntopääomasi heti käänteisellä pankkilainalla rahaksi ja ohjaat tulosi suoraan hoitolaitoksen käyttöön, jotta laitos ja lääkefirmat ja sitä mukaa yhteiskunta saa sinusta revittyä irti mahdollisimman paljon, mahdollisimman pitkään, eikä perikunnalle jää mitään.
terveisin, Tohtori
Olen 96-vuotias poikamies Savosta. Olen huomannut, että viime aikoina en ole jaksanut rehkiä töitä niinkuin yleensä. Pelkään, että minua kalvaa jokin hitaasti etenevä sairaus. Näköni on selvästi heikentynyt, enkä tahdo kuulla heinäsirkkojen siritystä. Verkkoja laskiessa tuntuu, että pistää kylkeen ja en meinaa jaksaa soutaa rantaan. Tyttöystävätkin ihmettelevät ponnetonta sänkysuoritustani. Kaiken lisäksi ihoni on muuttunut nahkeaksi ja poimukkaaksi ja hiukseni ovat harventuneet ja muuttuneet harmaiksi. Voisiko kyseessä olla jokin kretinismi tai reumaprogeria?
nimim. huolestunut
Hyvä huolestunut,
Oireesi ovat hengenvaaralliset. Sinun pitäisi välittömästi varata aika omalle lääkärillesi, jotta sinut saadaan osastolle sänkyyn makaamaan. Mahdollisesti kyseessä on vaarallinen geriatrus senilii, johon on saatavilla toimiva lääke-coctail. Geriatrus senilii on hitaasti etenevä tauti, joka johtaa aina kuolemaan. Potilaiden elinodotetta on saatu huomattavasti parannettua voimakkailla lääkkeillä ja vuodehoidolla. Hyvän ennusteen takaamiseksi on nyt tärkeää, että laitat asuntopääomasi heti käänteisellä pankkilainalla rahaksi ja ohjaat tulosi suoraan hoitolaitoksen käyttöön, jotta laitos ja lääkefirmat ja sitä mukaa yhteiskunta saa sinusta revittyä irti mahdollisimman paljon, mahdollisimman pitkään, eikä perikunnalle jää mitään.
terveisin, Tohtori
tiistai 16. lokakuuta 2007
Työttömien lakko
Työttömät saavat kuussa alle 500 euroa, kun suomalaisten keskipalkka on peräti viisinkertainen. Kuinka tällainen vääryys on päässytkään tapahtumaan? Nyt, kun lakkoja ja joukkoirtisanoutumisia tapahtuu ympäriinsä, on hyvä tilaisuus tuoda esille työttömien taloudellinen ahdinko.
Ensimmäinen askel onkin työttömien suurlakko. Ajatelkaa mitä kauheaa tapahtuukaan, kun yksikään työtön ei ilmesty maanantaiaamuna työvoimatoimistoon. Valtiovalta olisi hetkessä polvillaan. Koko valtava sosiaalibyrokratian rattaisto pysähtyisi tykkänään. Jos lakko ei auta, on seuraava askel ilman muuta joukkoirtisanoutuminen työttömyyskortistosta. Mikä pahinta, tämä johtaisi siihen, että sosiaalisektorilla jouduttaisiin tekemään mittavia lomautuksia, mikä johtaisi työttömien lukumäärän kasvamiseen.
Kaikki nuo lukemattomat työttömät katoaisivat työreservistä. Mitä tapahtuisikaan työläisten ja työnantajien voimasuhteille, kun työnantaja ei voisikaan uhkailla potkuilla ja "jonkun työttömän tilalle palkkaamisella"? Jos tilanne kärjistyisi, saattaisi yksityinen sektori porvarihallituksen avustuksella tilata Kiinasta uusia työttömiä, jotta työntekijöitä voitaisiin taas uhkailla. Tämä kannattaa pitää mielessä ennen kuin kannustaa työttömiä lakkoon.
Ensimmäinen askel onkin työttömien suurlakko. Ajatelkaa mitä kauheaa tapahtuukaan, kun yksikään työtön ei ilmesty maanantaiaamuna työvoimatoimistoon. Valtiovalta olisi hetkessä polvillaan. Koko valtava sosiaalibyrokratian rattaisto pysähtyisi tykkänään. Jos lakko ei auta, on seuraava askel ilman muuta joukkoirtisanoutuminen työttömyyskortistosta. Mikä pahinta, tämä johtaisi siihen, että sosiaalisektorilla jouduttaisiin tekemään mittavia lomautuksia, mikä johtaisi työttömien lukumäärän kasvamiseen.
Kaikki nuo lukemattomat työttömät katoaisivat työreservistä. Mitä tapahtuisikaan työläisten ja työnantajien voimasuhteille, kun työnantaja ei voisikaan uhkailla potkuilla ja "jonkun työttömän tilalle palkkaamisella"? Jos tilanne kärjistyisi, saattaisi yksityinen sektori porvarihallituksen avustuksella tilata Kiinasta uusia työttömiä, jotta työntekijöitä voitaisiin taas uhkailla. Tämä kannattaa pitää mielessä ennen kuin kannustaa työttömiä lakkoon.
keskiviikko 3. lokakuuta 2007
Kahvi, tuo vihoviimeinen myrkky
Mikä ihmeen mentaalinen sairauskohtaus saa ihmisen juomaan kahvia? Tuo kitkeränhajuinen liemi on vaarallisuudessan niin ilmeinen, että sen käyttö on ehditty historian aikana kieltää ainakin 4 kertaa. Ruotsalaiset suuressa viisaudessaan ovat kieltäneet paskanruskeiden papujen maahantuonnin kolmekin eri kertaa, vain joutuakseen jälleen kerran taipumaan kahvi-nistien huumehöyryisiin vaatimuksiin.
Voi kuinka helppoa on kahvia inhoavan elää maailman johtavassa kahvimaassa. Suomen kulttuurissa on äärimmäinen loukkaus isäntäväkeä kohtaan, jos ei suostu nielemään heidän tarjoamaansa mustaa nestettä. Jos kieltäytyy vieläpä teestä, joka Suomessa on varattu vähä-älyisille ja kapalolapsille, on isänniltä kadonnut viimeinenkin kunnioitus vierasta kohtaan.
Kaiken lisäksi kahvia ei voi tuottaa Suomessa, joten kahvinlitkijöitä voimme syyttää syvästä negatiivisesta vaihtotaseestamme. Suomalaiset kuluttavat keskimäärin 10 kiloa kahvia vuosittain, yhteensä siis 50 mijoonaa kiloa vuodessa. Euroopassa kahvia kulutetaan yhteensä 2670 miljoonaa kiloa vuodessa. Se tuodaan Eurooppaan 45 miljoonan 60 kilon säkin muodossa. Ja koko tuo käsittämätön kasa kitkerää piristettä tuotetaan Euroopan ulkopuolella, maissa joiden kansa itse ei joisi kahvia vaikka maksettaisiin.
Voi kuinka helppoa on kahvia inhoavan elää maailman johtavassa kahvimaassa. Suomen kulttuurissa on äärimmäinen loukkaus isäntäväkeä kohtaan, jos ei suostu nielemään heidän tarjoamaansa mustaa nestettä. Jos kieltäytyy vieläpä teestä, joka Suomessa on varattu vähä-älyisille ja kapalolapsille, on isänniltä kadonnut viimeinenkin kunnioitus vierasta kohtaan.
Kaiken lisäksi kahvia ei voi tuottaa Suomessa, joten kahvinlitkijöitä voimme syyttää syvästä negatiivisesta vaihtotaseestamme. Suomalaiset kuluttavat keskimäärin 10 kiloa kahvia vuosittain, yhteensä siis 50 mijoonaa kiloa vuodessa. Euroopassa kahvia kulutetaan yhteensä 2670 miljoonaa kiloa vuodessa. Se tuodaan Eurooppaan 45 miljoonan 60 kilon säkin muodossa. Ja koko tuo käsittämätön kasa kitkerää piristettä tuotetaan Euroopan ulkopuolella, maissa joiden kansa itse ei joisi kahvia vaikka maksettaisiin.
maanantai 24. syyskuuta 2007
Kävelykypärä
Suomesssa kuolee vuosittain noin 55 ihmistä polkupyöräonnettomuuksissa. Pyöräilykypärä pelastaisi heistä liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan noin 20. Suomen lakiin on siis merkitty pyöräilykypärän kayttöpakko näiden 20 hengen vuoksi.
Katsotaanpa hieman tilastoja. Jalankulkijoita kuolee liikenteessä vuosittain 56. Jos kypärän käyttö määrättäisiin pelkästään liikenteessä jalankulkijoille, pelastettaisiin vuosittain sama määrä kuin pyöräilijöitäkin, eli 20. Kaatumisen tai putoamisen seurauksena vuosittain kuolee 1240 ihmistä. Näistä pelkästään portaissa kaatuen kuolee vuosittain 80 henkeä, huonekaluihin liittyvissä kaatumisissa 52. Otsikolla "muu kaatuminen" löytyy tilastokeskuksen tiedostoista 911 kuolemaa vuonna 2005. Jos oletetaan, että suurinpiirtein sama prosenttiosuus kuin pyöräilijöiden tapauksessa voitaisiin pelastaa kypärällä, pelastaisi kävelykypärän käyttö 450 ihmistä vuosittain. Kypärää tulisi käyttää erityisesti silloin kun on hereillä, mutta sänkystä tipahtamistakaan ei tule unohtaa.
Vuosittain hukkuu noin 185 ihmistä luonnonveteen, altaisiin tai ammeisiin. Lisäksi 50 kuolee hukuttautumalla tahallaan. Jos näistä poistaa ne 56 tapausta, jotka hukkuvat vesiliikenteessä ja joiden tulisi jo lain mukaan käyttää pelastusliivejä, jää jäljelle 130 ihmistä. Heidät voisimme pelastaa määräämällä pelastusliivipakon veden läheisyydessä oleskeltaessa. Suomen lakiin tulisikin ehdottomasti kirjata pelastusliivipakko uima-altaisiin, ammeisiin ja myös siltojen käyttäjille. Myös hukuttautumalla itsemurhaa hautoville tulisi määrätä liivipakko. Koska pelastusliivi pelastaa hukkujan lähes poikkeuksetta, pelastaisimme näin vuosittain lähes 180 ihmistä.
Vuosittain kuolee myös noin 180 ihmistä ampuma-aseiden tai terävien esineiden kautta, jotka voisimme pelastaa pakollisilla viiltosuojilla ja luotiliiveillä.
Koska suurin osa kaikista tapaturmaisesti kuolleista on miehiä, voisimme myös pohtia tulisiko kypärä-, luotiliivi- ja pelastusliivipakot ulotuttaa ainoastaan miehiin.
Tapaturmaiseen alkoholimyrkytykseen kuolee vuosittain 540 ihmistä, jotka voisimme pelastaa pakollisella antabusrokotteella, joka tekisi alkoholin nauttimisen mahdottomaksi. Tahallisen alkoholinkäytön seurauksena kuolee alkoholin aiheuttamiin sairauksiin vuodessa noin 1800 ihmistä, jotka voisimme myös pelastaa antabuksella. Hyvä idea voisi olla lisätä antabusta vesijohtoveteen. Tästä seuraisi tietysti se, että ihmiset hakisivat juomavetensä pullotettuna Virosta, jolloin joutuisimme määräämään pulloveden maahantuonnille rajoituksia. Myös pullovesivero olisi paikallaan.
Katsotaanpa hieman tilastoja. Jalankulkijoita kuolee liikenteessä vuosittain 56. Jos kypärän käyttö määrättäisiin pelkästään liikenteessä jalankulkijoille, pelastettaisiin vuosittain sama määrä kuin pyöräilijöitäkin, eli 20. Kaatumisen tai putoamisen seurauksena vuosittain kuolee 1240 ihmistä. Näistä pelkästään portaissa kaatuen kuolee vuosittain 80 henkeä, huonekaluihin liittyvissä kaatumisissa 52. Otsikolla "muu kaatuminen" löytyy tilastokeskuksen tiedostoista 911 kuolemaa vuonna 2005. Jos oletetaan, että suurinpiirtein sama prosenttiosuus kuin pyöräilijöiden tapauksessa voitaisiin pelastaa kypärällä, pelastaisi kävelykypärän käyttö 450 ihmistä vuosittain. Kypärää tulisi käyttää erityisesti silloin kun on hereillä, mutta sänkystä tipahtamistakaan ei tule unohtaa.
Vuosittain hukkuu noin 185 ihmistä luonnonveteen, altaisiin tai ammeisiin. Lisäksi 50 kuolee hukuttautumalla tahallaan. Jos näistä poistaa ne 56 tapausta, jotka hukkuvat vesiliikenteessä ja joiden tulisi jo lain mukaan käyttää pelastusliivejä, jää jäljelle 130 ihmistä. Heidät voisimme pelastaa määräämällä pelastusliivipakon veden läheisyydessä oleskeltaessa. Suomen lakiin tulisikin ehdottomasti kirjata pelastusliivipakko uima-altaisiin, ammeisiin ja myös siltojen käyttäjille. Myös hukuttautumalla itsemurhaa hautoville tulisi määrätä liivipakko. Koska pelastusliivi pelastaa hukkujan lähes poikkeuksetta, pelastaisimme näin vuosittain lähes 180 ihmistä.
Vuosittain kuolee myös noin 180 ihmistä ampuma-aseiden tai terävien esineiden kautta, jotka voisimme pelastaa pakollisilla viiltosuojilla ja luotiliiveillä.
Koska suurin osa kaikista tapaturmaisesti kuolleista on miehiä, voisimme myös pohtia tulisiko kypärä-, luotiliivi- ja pelastusliivipakot ulotuttaa ainoastaan miehiin.
Tapaturmaiseen alkoholimyrkytykseen kuolee vuosittain 540 ihmistä, jotka voisimme pelastaa pakollisella antabusrokotteella, joka tekisi alkoholin nauttimisen mahdottomaksi. Tahallisen alkoholinkäytön seurauksena kuolee alkoholin aiheuttamiin sairauksiin vuodessa noin 1800 ihmistä, jotka voisimme myös pelastaa antabuksella. Hyvä idea voisi olla lisätä antabusta vesijohtoveteen. Tästä seuraisi tietysti se, että ihmiset hakisivat juomavetensä pullotettuna Virosta, jolloin joutuisimme määräämään pulloveden maahantuonnille rajoituksia. Myös pullovesivero olisi paikallaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)